Об автопортрете
The self-portrait of the artist is created in traditions of art of Russian classicism of the end of 18-th - the beginnings of 19-th вв. F.Rokotov, K.Brjullov, L.Levitsky, V.Tropinin, to O.Kiprensky - a galaxy of oustanding Russian artists, which creativity became a reference point for V.Derjugina's own development.
The composition of a self-portrait is thought competently over in all parts. The color scale сдержана, is limited all to several paints, but due to use of voice-frequency opportunities amazing depth and vitality of the portrait image is reached(achieved). The image of the artist sees psychologically counterbalanced, concentrated on the skill.
In a self-portrait involves skill of the artist, similarly to the sculptor to mould the form of subjects and separate parts of a body of the person. Pay attention, how the person is represented. In it(him) are expressed not only external characteristics of model: the invoice of hair and beards, quality of a leather(skin), shine of eyes... But internal making forms of a head - its(her) anatomy and a design are well realized and felt. Under a leather(skin) we visually perceive bones of a forehead, a cheekbone, хрящик a nose. Dimensions is expressed is convex, трехмерно, approaching forms to geometrical bodies.
In the constructive plan this work reminds a self-portrait of oustanding French artist P.Sezanna. Similar academic skill testifies to V.Derjugina's skill to transfer in represented not only particulars but also to see behind them the whole.


Автопортрет - это графическое, живописное или скульптурное изображение художника, выполненное им самим с помощью зеркала или системы зеркал. Автопортрет выражает оценку художником своей личности, ее роли в мире и обществе, своих творческих принципов.
В живописи имеется ряд эскизов портретов, где художник едва наметил лицо, и все-таки человека можно узнать.
Если мы внимательно приглядимся к лицу любого человека, то заметим, что оно в большинстве случаев не вполне симметрично: один глаз
чуть меньше, другой побольше, один раскрыт пошире, другой прищурен, одна бровь чуть выше, другая пониже. Сумма подмеченных
подробностей составляет то выражение лица, которое определяет сходство. Художник-портретист должен стремиться изобразить не только
внешнее сходство, а и характер портретируемого, его психологию, всю полноту человеческой личности. Способность видеть и выражать
на холсте или бумаге все то, что отличает одного человека от другого, вскрывать в портрете самое главное — характер и психологию
человека—дана не многим. Художников, работавших над портретом, тысячи, а настоящих портретистов- десятки.